counter

torsdag 18 november 2010

Life of Brian

Brian Eno - Small craft on a milk sea
Brian McBride - The Effective disconnect


Två män vid namn Brian har släppt nya skivor och båda dessa män har gjort så mycket intressant tidigare så man är ju tvungen att kolla upp dessa nya släpp. Börjar med den äldre, Brian Eno, ( Han har släppt hur mycket som helst och i massor av konstellattioner. Han räknas väl som en av ambientmusikens grundare. I alla fall var det hans Ambient Music skivor som gjorde begreppet känt för gemene man. Men han har även svävat ut i rätt konstig skruvad pop och kraut mm,mm. Nå hur låter Eno 2010? Till en början så tänker jag att det här är nog en ny ambientplatta, för det börjar väldigt lugnt, lite vackert pianoplinkande. Men efter några låtar så kommer det även lite skramligare saker. Ett spår låter väldigt mycket Neu! Sedan följer lite låtar som låter som hyfsat modern electronica för att sedan avslutas med skön ambient igen. Jag har inte hört alla hans skivor på 2000-talet, men den här gillar jag verkligen. Skivan är instrumental, vilket jag tycker är ett plus. Visst har Eno gjort fantastiska poplåtar, men det är ändå hans instrumentala musik som jag är mest intresserad av.

Den andre Brian (McBride) är kanske inte lika känd, men säger man att han är ena halvan av Stars Of The Lid, så är det i alla fall en del som vet vad det handlar om. SOTL har under många år gett oss flera timmar av ambient/drone, så tyst, minimalistiskt och stillsamt att det ibland nästan är svårt att uppfatta, (särskilt på "tired sounds of SOTL) Deras musik är som en långsam ström av ljud som flyter ihop i en väv, det känns som att accorden varken har början eller slut.
På soloskivan så är det fortfarande soft ambient, men det känns lite "lättare" som en vän skrev, "om SOTL gör musik för mörka stjärnklara nätter, så är hans soloskiva något för tidiga höstmornar" Det är något ljusare, lite mer positivt, men utan att vara glättigt. Jag som har väntat i år på en ny Stars of the lid skiva känner i alla fall att jag är glad för den här, vill dock fortfarande ha en ny storslagen skiva från huvudbandet. Men den här lär nog vara med på min årsbästalista.


/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar