counter

torsdag 16 juni 2011

We like explosions...

... är en låt av Devo från 80-talet, själv hörde jag den först med Frodus (finns med på skivan Conglomerate International och en ännu bättre version på en gammal frodussingel med superfet splatterfärgad vinyl.) Nu är det varken Frodus eller Devo jag tänkte skriva om utan Explosions in the sky. Bandet gästar Sverige och Way out west i augusti. Vet faktiskt inte om dom har varit här förut, har i alla fall inte sett eller hört nåt om det. Jag kommer inte att åka ner, men det skulle va trevligt att se dom. Jag har diggat dom sen dom släppte "Those who tell the truth shall die..."

Jag fick in den nya skivan "take care, take care, take care" häromveckan och lovade att jag skulle lägga upp lite bilder på den och det superexklusiva omslaget, det är faktiskt något av de mer påkostade omslagen jag har sett (och då har jag sett ganska många) Se bilder längst ner i inlägget och beställ ditt ex här

Jag får väl också passa på att skriva lite om musiken. Det hörs ju definitivt att det är samma band, det är ganska långa instrumentala låtar som byggs upp av vackra delayade gitarrslingor. Hela ljudbilden känns dock lite ljusare än på de senaste skivorna, mer sommar än höst skulle man kunna säga. Men precis som Mogwai så tycker jag att dom lyckas med att göra en ny skiva som bjuder på något nytt, men utan att radera ut allt det gamla, och det känns fortfarande intressant. Sedan är det ju lite så att när man börjar ha fyra, fem skivor av samma band så är det oftast en skiva som man fastnar för och oftast lyssnar på och det är nog för min del "the earth is not a cold dead place" Men skivan jag kommer att ta fram när det är dags att skryta om grymma påkostade omslag det är utan tvekan "take care, take care, take care"

/Krister

Soundtrack: Explosions in the sky - Take care, take care, take care


Omslaget som viks ut åt alla fyra håll bildar ett hus med tryck på både ut och insida.


Närbild på dörren och "marken" som är den enorma medföljande affischen på ca 95x95 cm


Inne i huset, golvplankor, (på undersidan ser man bjälkarna som plankorna vilar på.


En bit av interiören syns också här. Undersidan av affischen visar alla rötter till växterna.

3 kommentarer:

  1. Grymt snygg, hade min på köksbordet ett tag men det gick inte så bra i längden. Håller med om musiken, bra skiva men Those Who Tell the Truth Shall Die... förblir min favorit. Hade vissa planer besöka Way Out West och kolla in dem men det känns för dyrt med tanke på att resten av utbudet inte känns som något för mig. Vi får se.

    SvaraRadera
  2. Do want! Ska beställa från deras hemsida så fort man har en peng över. Tycker att det är en av de bättre skivorna, just pga denna optimistiska undertonen som den har. Ljuvligt!

    SvaraRadera
  3. Du såg att det går beställa från mig också? Har både cd och vinyl.
    Mvh/Krister

    SvaraRadera