counter

tisdag 23 mars 2010

Efterklang - magic chairs

Fick den snygga vinylen för nån dag sen. Mäktigt lyxigt foldout omslag osv bådar gott. Efter några lyssningar känner jag dock en liten besvikelse. Det är något som saknas! Efter ytterligare ett par lyssningar kommer jag fram till att nästan alla små glitch, pip och cut-up grejer är borta och kvar är bara poplåtar med en del intressanta stråk och sångarrangemang. Det är fortfarande bra pop, men inte lika eget som på tripper och parades. Får en känsla av att man har påverkats av framgångarna hos band som t.ex. arcade fire och försöker göra likadant. Men det är troligtvis bara mina egna fantasier. Efter ytterligare någon lyssning så har jag kommit över besvikelsen och kan istället börja koncentrera mig på att lyssna. Trots allt så har efterklang ett ganska säreget yttryck. De närmast körsångsliknande arrangemangen på vissa låtar fungerar utmärkt. Så det lär nog bli så att skivan snurrar några varv till här hemma ändå.
Skall åka ner och se efterklang i Stockholm den 10:e april och hoppas att dom även kör lite gammalt material, men jag är säker på att live kommer det att vara ganska annorlunda mot på skivorna och jag tror att det kommer att vara bra. Mer om det när jag har varit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar