counter

tisdag 5 april 2011

Avslappnad söndag

Som avslutning på Umeå Open veckan var det en väldigt soft och avslappnad konsert på hamnmagsinet. Första bandet hann jag bara höra två låtar av, dom hette the Teacher and the bear, en kille och en tjej, akustisk gitarr, melodica, sång. Lätt helt ok, men hörde för lite för att kunna skaffa mig en genuin uppfattning.


Enligt spelschemat så skulle nästa akt vara Holmes, men av okänd anledning så hade dom bytt plats med Declan de Barra. Ensam på scenen, barfota så ger denne irländare oss en av festivalens höjdpunkter. Många av låtarna spelar han gitarr och sjunger, på några låtar sjunger han helt accapella, kompar sig själv med lite handklapp. Han får även lite komphjälp på dragspel på ett par låtar. Jag hade aldrig hört honom förut, men det här var sånt som gick in på rätt ställe på en gång. Med en skön röst som ibland påminde om David Eugene Edwards, en otrolig scennärvaro och roliga mellansnack så var de flesta väldigt nöjda (antar att bara de som kom strax innan han slutade, i tron att han snart skulle börja, var besvikna) Jag passade även på att köpa in några ex av hans senaste album, en grymt snygg vinylutgåva, limiterad i 300 x, väldigt påkostat omslag med artwork även på insidan, samt en liten numrerad tavla, en affisch samt ett fint texthäfte. Går att beställa för 140 kr + frakt.


Sist ut var bandet Holmes, om jag skulle beskriva deras musik för nån som hade samma referenser som jag själv så skulle jag nog säga att det handlar om alt.country med vissa influenser från post-rock. Lite i landet runt Isolation Years, Black heart procession osv. Sångaren sjunger med en ljus röst, som en icke nasal Neil Young, flera av låtarna börjar med skönt Young-gungiga poplåtar för att sedan övergå i post-rockiga instrumentalpartier mot slutet. Bandet använder även dynamiken skickligt. Keyboard och dragspel gör också att det inte bara blir vanlig gitarrpop, utan lite mer variation. Jag kommer definitivt att lyssna på det här bandet fler gånger. Köpte även in nåt ex av deras senaste skiva, tyvärr hade dom glömt vinylerna, så jag har bara cd (120 kr + frakt) men skall beställa några vinyler med nästa beställning.


Sammantaget en väldigt trevlig tillställning (och god mat från folkkök)


/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar