counter

lördag 23 juni 2012

Släpp sargen!

Onsdagskvällen bjöd på tre liveband och enligt mig var det riktigt bra, hela kvällen. Skivförsäljningen gick väl inte så lysande för min del, men tre riktigt bra noise rock band gör ju en bra kväll ändå.

Först ut var Åbe, hade inte hört talas om dom tidigare, men det var väldigt intressant. Dom började med ett långt riktigt noiseparti, skruvade på effektpedaler, drog metallgrejer mor ventilationstrummor med kontaktmickar fastmonterade osv, riktigt Neubauten oljud, men efter ett tag så tog dom på sig bas och gitarr och tillsammans med oljudsloopar så körde dom igång riktigt svängig shellacrock. Monotont, hårt och svängigt! På några låtar gästspelade Magnus Öberg trummor. En positiv överraskning som jag kommer att minnas länge! Fick även med mig deras skivor (en släppt av Magnus bolag Nomethod) en egen cd-r med omslag av sandpapper med screentryck på, samt en kassett, recensioner på dessa kommer under sommaren.



Nästa band var Soviac, har några av deras tidiga skivor och lyssnade rätt mycket på dem för ca 10 år sedan, sen tappade jag intresset, dom började med nån sorts mer dansant elektronisk punk, men i alla fall live nu ikväll så var det riktigt bra stökig noise rock. Även här monotont och hårt och väldigt tight, svängigt och även med bra melodier. Bra ljud hade dom också. Sedan är det trots allt så att gemensam scenutstyrsel tillför lite extra. Svarta masker och hörlurar, svarta kläder, enkelt men effektfullt.


Sist ut var Tennis Bafra, bandet som enligt uppgift har repat varje onsdag sedan 1993 men inte släppt sin första skiva förrän nu i år (på nomethod)
Tennis Bafra älskar Sonic Youth och dom gör inget för att försöka dölja det, det är helt ogenerad rip off från det bästa av sonic youth mellan typ, evol och dirty, men det känns ändå inte som ett coverband, dom har väldigt gott om energi och det är ändå egna låtar med bra melodier och väldigt bra och skevt gitarrspel. Ser fram emot att höra mer från dom, har dom spelat i 18 år så kan det ju hända att dom har några fler låtar på lager, så att det inte dröjer lika länge till nästa skiva.

Vinyl av Tennis Bafra och Soviac kan ni beställa från mig nu, 120 kr styck. Hade tyvärr inte mer pengar så jag även kunde köpa Åbe, men i alla fall den som Nomethod har släppt kan jag nog ordna fram senare i sommar.

/Krister


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar