counter

onsdag 17 oktober 2012

'Allelujah!


Jag törs andas ut! Den nya Godspeed you! black emperor-skivan är bra. Det känns så fantastiskt skönt. Det hade varit jobbigt om man bara hade känt att det här var inget för mig. Troligtvis kommer det inte att bli samma sak ändå som mede lift your skinny fists... När jag hörde den hade jag aldrig hört något liknande tidigare och jag var helt såld. Nu har det gått 12 år sen den släpptes (och 11 år sen jag såg Godspeed live) och mycket musik som har följt i deras fotspår har passerat mina öron. Den nya skivan påminner nog en hel del om det dom har gjort tidigare, men det känns ändå inte som att dom bara trött har dragit igenom lite gammalt material för att få till en ny skiva. Det episka, filmiska finns där, det monotona, de fantastiska crescendona, allt finns där. Skivan består av fyra låta, två på ca 20 minuter styck och två på ca 6 minuter. Det känns som att krutet har lagts på 20-minuterslåtarna och de kortare passagerna är mer just som passager. Första låten "Mladic" börjar med lite röstsamplingar, ljud mm, för att sedan sakta byggas upp till ett monotont fuzzdränkt rockmonster. Mellanösterninfluerade riff förekommer också, vilket enbart är en fördel. Den andra långa låten "We drift like worried fire" är en monoton rocklåt i udda taktart (i alla fall första halvan) Älskar när man törs hänga kvar länge vid samma riff och bara förändra det med dynamikens hjälp. Nu väntar jag bara på att vinylen skall dyka upp så man får lyssna på riktigt och titta på layouten, allt constellation släpper brukar ju vara fint.

/Krister

Soundtrack till det här inlägget: Godspeed you! black emperor - 'Allelujah, don´t bend, Ascend!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar