counter

lördag 13 oktober 2012

En magisk kväll med Anna Von Hausswolff



Till att börja med vill jag bara tala om för alla Umebor som inte var här att vad ni än gjorde så var det fel val! Salongen på Saga var knappt halv, men vi som var här fick uppleva något helt magiskt. Anna Von Hausswolff med band tar oss med på en lika vacker som kraftfull resa. Konserten baseras till stora delar på hennes nya album "Ceremony" Flera av låtarna byggs upp av ganska långa mörka ljudlandskap med kyrkorgel i botten, sedan fylls det på med e-bowgitarrer, rundgångar och en trummis som gör mycket mer än bara håller takten, han är delaktig i ljudskapndet i allra högsta grad. Jag njuter varenda minut, det känns så skönt med artister som vågar ta ut svängarna lite och experimentera även live, inte bara väljer den lättaste vägen. Kontrasten mellan Annas sång och de tunga närmast droneiga instrumentala partierna gör att det aldrig blir långtråkigt.


Jag sitter och försöker komma på vad man kan jämföra med för något, men det är svårt, men jag försöker, tänk er att Earth (runt phase 3) skulle ha Stephen R. Smith på gästgitarr, spela lite tung 70-talsprogg och med sång av Kate Bush (som jag har läst att Anna inte vill bli jämförd med, men jag tror inte det finns nån annan sångerska som man kan jämföra med). Vi bjuds även på några lugnare låtar, där Anna spelar akustisk gitarr.


Mot slutet så spelar hon "Sova" en av mina favoritlåtar från nya skivan och det är så otroligt vackert, alltihop, musiken, ljuset, backdropfilmen med månen som dränks i rök och rött ljus, det känns som att sova och drömma nåt trevligt!

Måste ge hela bandet en eloge för deras förmåga att bygga upp dessa fantastiska ljudlandskap och det är verkligen dynamiskt, från drömska ambienta gitarrpartier till regelrätta post-rock-crescendon.



Efter konserten så köpte jag Ceremony på vinyl och fick den också signerad av hela bandet. Kul för en vinylnörd som jag. Anna visar hur fint omslaget är på insidan!


Här kan ni se resterande turnedatum, missa inte!

/Krister

Soundtrack till det här inlägget: Godflesh - Slateman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar