counter

söndag 18 december 2011

A heavy feather på Sagateatern.

Folkvang

Väldigt trött efter en intensiv vecka sätter jag mig i de sköna biografstolarna på Sagateatern. Efter en stund så kör Folkvang i gång med sin instrumentala post-rock. Det är inget fel på det, men efter en liten stund har jag otroligt svårt att hålla mig vaken. Jag är helt säker på att jag skulle gilla dom på skiva och troligen även hålla mig vaken om jag såg dom på ett ställe där man får stå upp. Musiken rör sig i alla fall i samma landskap som t.ex. Hammock och senare skivor med Mogwai. På slutet är det även en låt som doftar svensk folkmusik, men i post-rocktappning. Vill gärna höra mer av dom.

A Heavy Feather

Efter lite omriggning bakom fördragen ridå är det så dags för A Heavy Feather att sätta igång.
Dom inleder med "the wrong animal" Tyvärr tycker jag att David sabbar den lite med nån roboteffekt på rösten. Han sjunger den väldigt bra på skivan. Rent generellt så är det väldigt mycket synthar, trummaskiner och roboteffekter, och det gillar jag ju skarpt, men precis i den låten hade dom kunnat skippa det. Bäst under konserten är låten "Trouble" men även många andra låtar växer med Davids duettsång med Lovisa Nyström. Deras röster kompletterar varandra riktigt bra. Tycker också att David har utvecklats väldigt mycket som sångare, han gör mer med sin röst och han gör det bra. Christian Gabel och Calle Olsson sköter syntharna, och det gör dom med bravur. Ett par Kraftwerk-inspirerade soloutflykter får vi vara med om under kvällen. David själv slår lite på en trummaskin, (med väldigt mycket 80-tals-trumljud)
Davids lätt vimsiga mellansnack är ganska roliga och livar upp det hela lite. Det som är lite tråkigt är att när alla spelar synthar och maskiner så är det svårt att röra sig på scenen och det blir lite långtråkigt att titta på. Videobackdropen var inte heller riktigt något som fångade intresset särskilt länge, så det kan dom tänka på att utveckla till nästa gång. Men på det stora hela var det godkänt. Skivan har fortsatt att växa än mer efter att jag hade recenserat den här.
Jag hade hoppats att få köpa skivan i fysiskt format, helst vinyl, men dom hade inte med sig några skivor, det borde vara plikt!

/Krister

Länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar