counter

lördag 18 september 2010

Dags för val!

Nu är det dags, om ca 8 timmar öppnar vallokalerna.

Det valet handlar om är vilket sammhälle vi vill ha, åt vilket håll vi vill att det skall gå.


Vill vi ha ett samhälle med medborgare som TILLSAMMANS betalar för det som kostar, som ser till att de som är sjuka får vård och stöd, att barn och ungdomar får rätt till hjälp och utbildning, där vi TILLSAMMANS betalar för underhåll av vägar och järnvägar, där vi TILLSAMMANS försöker minska våra utsläpp, spara energi, helt enkelt vara rädda om vår jord till kommande generationer, då tycker jag att vi skall rösta röd/grönt imorgon.


Vill du istället få mer pengar i din egen plånbok, vill att den som behöver vård själv skall betala den, att den som blir utan arbete får skylla sig själv (eller ta ett städjobb hos nån som vill utnytjja RUT) tycker att "marknaden" skall se till att miljöproblemen löser sig själva, du som vill att allt gemensamt skall säljas ut och att de skattepengar som fortfarande tas in, skall gå till privata företag och till spekulation istället för till investeringar, du skall naturligtvis välja att rösta på Alliansen.


För mig är det helt självklart, jag avskyr "vad tjänar jag på det?" mentalitet, måste man tjäna på allt? Kortsiktigt kanske man inte tjänar (pengar) på att välja ekologisk mat, sol och vindkraft, tågtrafik mm, vård, skola och omsorg är också sektorer som jag ställer mig starkt frågande till varför de skall gå med vinst. Den vinst som ett starkt socialt skyddsnät och bra skola och vård, kan kanske inte räknas i pengar, och visst det finns delar i det gemensamma som bör ses över och reformeras, men att privata aktörer med kortsiktiga ekonomiska intressen skulle lyckas bättre ser jag som en omöjlig paradox.


Nog nu för den här gången.
/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar