counter

måndag 27 september 2010

A metal heart is hard to tear apart!

Så stod det på en Hammerfall tröja som jag såg för nåt år sen, Hammerfall ger jag inte mycket för, men jag har upptäckt att mitt eget "metal heart" har blivit mer och mer aktivt igen. Från 13-19 års ålder ungefär så var det bara hårdrock i olika former som lyssnades på och allt annat ansågs vara skräp. Men sedan (oftast via olika metalband)blev det att man breddade sig lite och tog in en del nya influenser. Runt 93/94 nån gång så trodde jag nästan att jag hade slutat lyssna på hårdrock överhuvudtaget. Det var rätt mycket punk och hardcore och övergick sedan i indierock och emorock för att sedan gå vidare till än softare prylar, med singer/songwriters och slow core. Visst har ändå hårdrocken funnits där i bakgrunden, men mest de gamla godingarna. Men nu på senare år har det blivit mer och mer och faktiskt inte bara gammal hårdrock som jag lyssnade på som tonåring. Just nu är jag barnsligt förtjust i den sortens hårdrock som har fått den trevliga förkortningen NWOAHM (Nev wave of American Heavy Metal) Naturligtvis refererar det till NWOBHM (New wave of British Heavy Metal) som var de tidiga åttitalsbanden (Iron Maiden, Judas Priest, Saxon osv) Men NWOAHM är betydligt hårdare, mycket influenser från teknisk death metal, metalcore osv, men ändå med melodiösa refränger. Jag förstår till fullo att de som är "true" death och blackälskare kan ha svårt för det, men för mig som inte bryr mig så mycket om stilar, image osv, så är det fantastiskt att på samma skiva få totalt maniacrens, skön poprefräng och dansanta breakdownpartier. Vill du ha ett exempel, lyssna på As I Lay Dying här.
Andra band som snurrat ganska flitigt i min spelare i år är August Burns Red, Lamb of God, White Chapel, the Devil wears Prada och Black Dahlia Murder sen är det säkert nåt mer som jag inte kommer på pecis nu.

Jag skulle definitivt inte kalla mig själv för en "äkta hårdrockare" för det är jag inte, jag lyssnar på allt som jag tycker är bra och intressant och det är inom vilken genre som helst. Men jag har nog ett "metal heart" där inne (till vänster)

/Krister

(Hade tänkt skriva ett inlägg om SD och vad det beror på att invandrarna har blivit syndabock, men det finns ju andra som skriver bättre och när det dessutom redan är gjort så är det lika bra att bara länka. Så ni som vill läsa, gå in här (ETC, nästan alltid ett ljus i ett kompakt blått mediamörker!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar