counter

söndag 6 februari 2011

Äntligen loppis!

Var ruskigt länge nu sen jag var på loppis. Dels tror jag att det ligger nere runt jul och dessutom har familjen turats om att vara sjuk i några månader, men idag varvi i alla fall två stycken som var tillräckligt friska för att orka med en runda på Nolia. Lite fynd till barnen, men inte det jag egentligen letade efter (dvs skridskor) Själv gjorde jag också två bra skivköp. Det som är spännande med loppis är att man kan chansa lite även om man inte har full koll på vad det är för skiva. Många gånger går det väl sisådär, det kanske inte var så spännande som det såg ut. Men idag är jag nöjd. Den ena skivan var en nästan ny skiva med Umeåbandet Àra, jag har läst om dom men aldrig hört dom, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig (förutom texter på samiska) Men det var en väldigt positiv överraskning, mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Någonstans i gränslandet mellan post-rock och jazz och med en del folkmusikinslag (bl.a jojk.)

Den andra skivan var en sån som jag tittade på omslaget och gillade det, ett gimmickomslag med ett hål där bilden från innersleeven hamnar. Såg sedan att de var en Elektra släppt 71 (tidigt 70-tal = gott tecken) dessutom både gitarrer, steel guitar och fiol (också goda tecken för det mesta, dock inte riktigt lika gott tecken som dulcimer, hurdy gurdy och sitar)

Lonnie Mack - The hills of Indiana visade sig vara en riktigt trevlig bekantskap. Soundet är ganska typiskt 70-tals singer/songwriter med lite country och folkinfluenser, b-sidan påminner ibland lite om Bruce Cockburns tidiga alster. Läste på allmusic att den här skivan stack ut lite från hans tidigare produktion som mest hade bestått av lite tyngre blues, så jag kunde inte ha gjort ett bättre val.


Nöjd och glad :-)
/Krister
Soundtrack: Àra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar