counter

lördag 1 januari 2011

Årets bästa skivor 2010 plats 16-20 + bubblare

16. Brian Eno - Small craft on a milk sea

En legend inom musiken visar att han fortfarande kan leverera. Här finns det musik som spänner från the pearlinfluerad pianoambient till clusterkraut och minimalistisk tecno, allt utan att det blir för spretigt.


17. Joanna Newsom - Have one on me

Mastodontskiva som är lite svår att greppa, men ju mer tid man ger den ju mer växer den. Borta är de mest galna upptågen från tidigare skivor och det är en mer mogen folksångerska vi möter, men det är gruvligt vackert och ganska eget.


18. James Blackshaw - All is falling

Kanske inte hans allra bästa skiva, men bra mycket bättre än mycket annat som släppts. Instrumentalt, akustiskt, ibland 12-strängad gitarr, men här även piano mm,mm




19. Damien Jurado - Saint Bartlett

Hans starkaste skiva på några år. Känns väldigt ärlig och avskalad. Nådde dock inte riktigt upp till samma höjdpunkter som skivan an gjorde tillsammans med sin lillebror. (den hittar ni längre upp på listan)



20. Khoma - A final storm

Det har diskuterats friskt om vilken sorts musik det här är, jag bryr mig inte så mycket om sånt, huvudsaken är att det är bra och ganska ofta så är det just vad den här skivan är. Dom har samma tyngd som cult of luna i vissa partier, samma sköna melodier som Muse och Radiohead, men ändå ett eget uttryck.


Bubblare, dvs andra skivor som också är bra, men som jag helt enkelt inte kunde få plats med på årets lista är
Efterklang - Magic Chairs
Junip - Fields
Ulaan Kohl - III
Råd kjetil senza testa - Vinliden
the Radio Dept - Clinging to a scheme

Har även en del skivor som jag inte har hunnit lyssna på och som därför inte är med, t.ex. den nya Tallest man on earth, nya swans och nya appleseed cast, dessutom fanns det några skivor som var med i arbetet tills jag upptäckte att de var släppta 2009, bara jag som hade skaffat dem 2010, t.ex. Shrinebuilder - s/t, Abandon - the dead end och Stephen R.Smith - Cities

Saknar ni andra bra skivor? Kommentera gärna, jag kommer inte att ändra min lista, men jag kollar gärna upp sånt jag har missat, glömt att det kom det här året osv.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar