counter

tisdag 5 januari 2010

1:a plats


plats 1, dvs årets bästa skiva enligt mig!

Fever Ray -s/t

Jag var sent ute med att fatta att the knife var nåt att ha, jag gick bakvägen via José Gonzalez. Har fortfarande inte ens hört en del av the knifes skivor, men blev i alla fall intresserad av att se Karin på Umeå open. Väl på plats hade jag egentligen inga förväntningar på hur det skulle låta, se ut eller nånting. Ofta är det bra förutsättningar för en lyckad konsert. Den mest magiska lasershow, snyggaste och mest annorlunda scenbelysningen, konstigaste kläderna är också bra förutsättningar för en riktigt lyckad konsert. Men en lyckad konsert behöver inte betyda en lyckad skiva, men hon har verkligen lyckats. Hon har gjort mörk, maskinell synthpop men med ett stort hjärta, där många inom genren bara försöker låta som depeche mode har hon gjort nåt helt annat. Jag kan egentligen inte sätta fingret på vad det är som är så speciellt, det måste nästan upplevas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar