counter

fredag 22 oktober 2010

Vinylskivans återkomst!

Jag tillhör faktiskt dem som aldrig har gjort mig av med mina vinylskivor, eller slutat köpa dem, men jag har haft perioder då jag har köpt mer cd, men nu är jag definitivt tillbaks på vinylens planhalva.
Som vinylfreak så blir man ju glad när det skrivs om fördelarna med vinyl.

här kan du läsa en intressant artikel som tar upp vinylen återkomst ur flera synvinklar.

Många lyssnar på vinyl för att det är bättre ljud. Antar att man då måste ha bättre utrustning än vad jag har för att kunna avgöra det. men det finns mycket annat som jag håller med om: omslagen är större, ofta finare, det krävs lite ansträngning och därmed blir man mer engagerad. De som vill att det alltid skall vara "lätt att lyssna" är oftast sådana som inte heller lyssnar på musiken, utan bara låter den vara där, utan mening. Hela vårt samhälle bygger ju nu på att allt skall gå så lätt som möjligt, med minsta möjliga motstånd. Allt går så lätt så att vi glömmer bort hur man gör saker på riktigt, allt är fejk. I artikeln står det mycket om vinylskivans (och det analoga ljudets) autencitet, äkthet, jämfört med det digitala som bara är en återskapad kopia.


Vill du ha något äkta? Köp vinyl!! (sedan kan man ju förstås diskutera vad som är bäst för miljön, men just i den här frågan väljer jag faktiskt att blunda och stoppa huvet i sanden oh hoppas på att det snart kommer nån icke oljebaserad "vinyl", dessutom kan man ju köpa second hand, dom är ju redan producerade :-)
Sountrack till det här inlägget: This gift is a curse (på cd!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar