counter

söndag 7 november 2010

Utställningar, skivaffärer och bio

Hann med två olika utställningar igår. Först på färgfabriken där vi såg Transition Machine av Robert Henke. Det var helt ok, men beskrivningen av det i annonsen var bättre. Men som sagt ok, massor av dataskärmar upphängda i en stor lokal, fina foton från nedlagda tyska stålverk och brusande industriell ambient på alldeles för låg volym, men ändå, nåt som man inte ser varje dag och det var gratis så det kändes inte bortkastat. På väg därifrån slank vi in på ett betonggalleri. Sen blev det ett stopp på stadsmissionen vid Trekanten, där fyndade jag Bigelfs the madhatter ep (till försäljarens stora förtret, din **vel, hittade du den här? jag som hade en sån bra dag! sa han när jag la fram den på disken :-)


Drog sen vidare till söder och An Ideal for living, spenderade mesta tiden i källaren bland vinylbackarna. Blev en fin Cocteau twins, en dead can dance och en Eno.

Efter middagen så blev det bio. Vi såg Somewhere, Sofia Coppolas nya film, den var kanske inte riktigt lika bra som Lost in Translation, men ändå riktigt bra. Det jag uppskattar är att hon vågar göra långsamma filmer, inte massa hysteriska klipp, utan det får ta den tid det tar. Dessutom så har hon mycket att säga, men utan pekpinnar och plakat. En del saker får liksom bara sjunka in.

Dagens händelser får jag skriva om sen, nu skall vi käka innan vi tar oss bort mot Cirkus för Einstürzende neubauten.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar