counter

måndag 8 november 2010

Einstürzende Neubauten på Cirkus

Jag har sett många bra konserter i år, men den här sticker ut från mängden. Det liknar inget annat. Bara att titta på allt dom har på scenen är ett nöje i sig. Förutom bas, gitarr och en synth så är det inga vanliga instrument. Trumsetet är ihopbyggt av diverse stora plåtlådor och något som liknar trummor, men är mycket större. Dessutom har dom gott om percussionprylar. En marimbaliknande grej byggd av avloppsrör i plast, en 200-liters plasttunna som congas, nåt som liknar ett diskställ eller en söndersågad kundvagn, diverse, plåtbitar, järnrör. På en klockliknande pelare hänger en rund skiva med plåtburkar fastsatta, ungefär som siffrorna på en klocka, visaren är nån liten klubba som snurrar runt och slår till burkarna, som ger ifrån sig olika ljud men i en betsämd och återkommande ordning. Man spelar även på något som liknar en turbin eller nåt från en flygplansmotor. Diverse skruvdragare, rakapparater, en dildo, kazoo mm är annat som används. Men trots alla dessa udda saker och allt plåtskrammel så lyckas Neubauten göra rent njutningsbar musik. Visst skramlar dom på och gör oljud i perioder, men dom låter inte bankandet och brusandet ta över, utan de ofta fina melodierna får komma fram. De spelar nästan 2 och 1/2 timme och ändå kände jag att dom hade kunnat fått köra nån låt till. Dom har trots allt en hel del att ösa ur. Finns säkert folk som var där som tyckte att dom borde ha kört mer gammalt material, men jag är nöjd med blandningen. Det fanns med låtar från 80-talet fram till flera låtar från senaste skivan. Jag har inte sett Neubauten tidigare och jag antar att dom med åren har blivit lugnare och mindre kaotiska på scenen, men jag tror att det är ett väldigt bra drag. Skulle dom, nu som män i 50-årsåldern, försöka röja omkring och slå på saker som galningar så antar jag att det mest skulle bli patetiskt, nu gör dom en storslagen konsert och visar att i allt det fula och skeva och mörka så kan det ändå finnas skönhet.

När konserten är slut så har man möjlighet att köpa kvällens konsert på ett USB-minne, ca 15 minuter efter att konserten är avslutad. Snacka om service!

/Krister

2 kommentarer:

  1. Hej Krister,

    Väldigt bra blogg. Och visst är det som du säger väldigt intressant att många musiker - Einstürzende Neubauten och Skinny Puppy och Iron Maiden för att bara nämna tre - har en helt annan attityd till hur man skall sprida sin musik till fansen och ge dem valuta för sina lojalitet - än vad skivbolagen och många inom musikbranscen har. Att som EN gjorde ge ut konserterna på USB-minne är verkligen service. Andra säljer Limited-versioner av CD eller vinyl där man kan få tillgång till livekonserter men även hela backkatalogen i högupplöst format (Skinny Puppy vid tillfällen).
    Eftersom jag inte hade tillräckligt mycket penggar med mig (endast 300 till en T-shirt) köpte jag tyvärr inget USB-minne. Vet du om man på något vis kan beställa dem från deras hemsida eller om du skulle kunna sälja de två konserterna till mig för 500 SEK + kostnaden för ett nytt USB-minne som du kan tanka över det till?

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej och tack.
    Köpte bara söndagens konsert, hade inte heller tillräckligt med pengar föt att köpa allt jag ville, så det blev en t-shirt och usb med söndagens konsert.
    På deras hemsida finns det att beställa från flera tidiagre turneer så jag gissar att dom kommer att lägga upp till försäljning efter turnen.
    www.neubauten.org

    Mvh/Krister


    /

    SvaraRadera