counter

lördag 31 december 2016

Årets bästa kassetter.


Årets bästa kassetter

1. Ulaan Passerine - Moss Cathedral  (Worstward recordings)
Stephen R. Smith är otroligt produktiv och har en väldigt hög nivå på det han gör. Ulaan Passerine är lite softare än hans andra Ulaan-projekt, långa instrumentala låtar. Det är väldigt sparsamt med info om vad som har använts, står bara "Instruments" men gitarr finns ju alltid med som grund, piano och olika blåsinstrument finns också med. Instrumental ambient/drone med lo-fi feeling. Extra plus för det snygga omslaget.

2. Danny Paul Grody - (Other statos) Sketch for Winter VI  (Geographic north)
Danny Paul Grody spelar med experimentella bandet Tarentel, men han har även gett ut ett flertal album själv. Här bjuds det på vansinnigt vacker instrumentalmusik med 12-strängad gitarr som huvudingrediens. Jag är helt såld på det här, kan lyssna hur mycket som helst!

3. Cloudsound - Static sense and wonder stasis     (ΠΑΝΘΕΟΝ)
Amerikan som bor i Sverige, släpper kassett på ryskt bolag. Det här är Cloudsounds bästa släpp om du frågar mig. Här har låtarna fått ta den tid dom behöver och det är mer producerat än hans tidigare kassetter. Som vanligt så handlar det om drone/ambient skapat med gitarrer och effekter. Det ryska bolaget (som jag inte varken kan uttala eller stava, lägger verkligen ner hela sin själ i sina släpp och här ser du versionen med handbroderade slipcases runt själva kasettfodralet. Men vill du bara ha musiken så finns det digitalt på bandcamp. Grymt bra!

4. Isorinne - Vintercirkeln  (zeon light)
Jag skulle kalla det dark ambient med inslag av kraut och jag har lyssnat många varv och gillar det bara mer och mer.

5. Havenaire - Tremolo.   (Constellation Tatsu)
Instrumental drone/ambient enbart gjort med keyboards. Väldigt drömskt och vackert. Det här är för oss som gillar shoegaze och dreampop, är du ute efter hård drone (typ som Sunn o))) då kan du kolla in något annat, men det här är riktigt skönt.

6. Kloster - Half dream, half epiphany   (Crime and punishment)
Kloster har gjort en fantastisk kassett. Här vandras det i gränslandet mellan folk/indie och in på neofolk i samma skola som Current 93 och Legendary Pink Dots.

7. Ulaan Passerine - the great unwinding (Worstward recordings)
Ja, som ni ser så är han produktiv. Två kassetter under samma år och den här är dessutom dubbel. Det går i samma stil, alltså instrumental drone/ambient, men jag tycker att den som hamnade på första plats är mer sammanhållen och inte lika spretig, men det håller väldigt hög klass.

8. Andreas Brandal - the land of perfect twilight   (Fluere tapes)
Dark ambient men som ändå har en egen touch, är inte bara ett jämnt mörkt muller, det finns något mer att upptäcka. Riktigt trevlig bekantskap.

9. Electric sound bath - Moon drip    (Fluere tapes)
Bra ambient/drone/new age. Skön ambient som på a-sidan även visar upp lite krautinfluenser. B-sidan (som heter Music for train stations) skulle jag gissa att det är en kärleksfull blinkning till Brian Eno (och Music for Airports)

10- Albin - Havet och vinden     (zeon light)
Instrumental elektronisk musik som ibland får mig att tänka på Kraftwerk. Det här är lite poppigare än de övriga kassetterna på min lista, men den har snurrat många varv ändå och det tyder på att den ändå inte är för poppig, får du brukar jag sortera bort det, så ambient poporinterad elektonica kanske kan fungera som genrebeteckning?


Det är alltid svårt att gradera och välja ut, vissa dagar är en del bättre, men nästa gång kan något annat vara bättre, men nu blev det dom här jag valde, men det var i hård konkurrens, de som var kvar längst och som därmed också är kassetter som helt klart är värda att lyssna på kan jag nämna Gardener/Ivy meadows split och Ylangylang & Celine Bion/Inner travels split, (båda från Fluere tapes) samt Tsantsa, Klangfärg, och Oliwa från Zeon Light

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar