counter

fredag 18 mars 2011

Fantastiska ep´s Part 1

Jag är grymt svag för ep´s, oasett format faktiskt, helst naturligtvis vinyl, 7" eller 10" men jag gillar även cdep´s i olika format. Många band gör sig väldigt bra på en ep, de tar ut svängarna lite mer, gör lite mer vad som helst istället för något som måste passa ihop med resten av albumet. Ibland kan det naturligtvis också vara så att ett band inte har så många bra låtar att det räcker till ett helt album, då är en ep en bra flyktväg.
Jag har under en väldigt lång tid tänkt köra igång en serie på bloggen som handlar om ep´s, var lite inne på att ha typ "veckans ep" men har insett att allt där man har lovat att hålla ett visst tempo nästan alltid leder till skrivkramp och till att det känns mer som ett tvång än som ett nöje, så därför kommer det bara att bli så att när jag känner för det så kommer det en part 2 osv, ungefär som med mina "skivor som förändrade världen"


Äran att bli först ut i denna serie får en väldigt obskyr 7" singel utgiven 1997 av indiebolaget Velvet Blue Music

The Lassie Foundation - Corona del mar

Det här är shoegaze/noiseindie när den är som allra bäst. A -sidan måste vara en av de mest fulländade poplåtar som skrivits. "I´m stealing to be your one in a million" Fantastisk viskande falsettsång och oljudsmarinerade gitarrslingor som är som en mjuk vägg, bara att luta sig mot och försvinna in i. Den här låten finns även med på en 5 spårs ep som heter California, om möjligt är versionen där ännu bättre, men den ep´n får jag skriva om en annan gång. Försökte hitta en länk till nåt ställe där man kunde lyssna på låten, men lyckades inte, men är det nån som ids försöka och lyckas, lämna gärna en kommentar med länken, det här är för bra för att missas!
/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar