counter

lördag 7 april 2012

Sent inlägg om Umeå Open

Jag lovade ju att skriva om lördagen också. Först var det svårt att hitta tid och sen när jag äntligen satte mig ner för att skriva så krånglade det så mycket att jag gav upp. Egentligen har jag väl inte så mycket att säga om lördagen, men en kort sammanfattning kan jag väl ta. Kom dit lite sent, så jag missade både Invasionen och Vaken, blev ganska lagom att gå och sätta sig och se lite Glasvegas. Det var väl helt OK men inget sensationellt. Låten Geraldine kom redan som andra låt. Lite kul med stående trummis, hon fick dessutom en hel massa ovationer från den lokalpatriotiska norrländska publiken. (hon är ju från Boden) Efter ett tag så gick vi för att titta på Vånna Inget, det var rätt bra faktiskt, hade aldrig hört dem, men det behövdes inte. Det var bara att hänga på, trevlig svensk new-wavepunk. Jag var å trött så jag orkade inte mer då, så jag åkte hem. Lördagen var med andra ord ingen storslagen kväll.

Men sammanfattningsvis så får Umeå open godkänt ändå. Flera bra grejer, både större och mindre. Sen verkar det ju vara lite samma trend som i övriga musiksverige, dvs, mindre indie och mer electro. Tyvärr är det oftast den mer lätta och dansanta electron, som jag tycker är rätt ointressant och alldeles för mesig.

En annan grej som Umeå Open skall ha en eloge för är deras medvetna genustänk. Har inte räknat procentuellt, men man behöver bara ta en snabb titt på programmet för att se att man medvetet försöker lyfta fram kvinnliga artister och utan att tumma på kvalitén.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar