counter

onsdag 19 december 2012

Årets trevligaste livstecken!


Jag tänkte tipsa om två trevliga livstecken från artister som man inte hade hört något ifrån på ett tag.
Det ena är Sebadoh som har släppt en digital ep "the Secret Ep" den sägs vara en försmak av ett kommande album under 2013. Jag trodde inte det skulle bli något mer Sebadoh nu när Lou är tillbaks i Dinosaur Jr igen, men tydligen har han ändå tid, vilket jag är glad för. På den senaste Dinosaur skivan tycker jag att Lou´s låtar är lite tråkiga och intetsägande, men den här 5 låtars ep´n låter som sebadoh, och det låter som att dom har kul, inte bara som något dom måste göra. Hoppas bara energin och lusten räcker till en hel skiva.


Den andra ep´n jag tänker skriva om är Jason Molinas - Autumn bird songs. Efter några års tystnad så är han äntligen tillbaks. han har enligt uppgift varit sjuk, riktigt vilken sjukdom är lite oklart, men han har behandlats på behandlingshem, men eftersom han inte var sjukförsäkrad så har han nu stora skulder. Skivan som han har släppt nu är en 10" vinylskiva med en tillhörande bok med artwork av William Schaff (som bland annat har gjort artwork till Godspeed you black emperors Lift your skinny fists)
Som jag förstår det så går överkottet från skivan och boken till att betala Molinas skulder.
Musikaliskt så är det det starkaste han har släppt på länge. Väldigt avskalat och nära. Oftast bara med en gitarr och hans röst, det är vackert, smärtsamt och väldigt känslofyllt. En del av Magnolia electric co skivorna har varot lite för mycket bredbent blues för mig, men så här är Molina verkligen i världsklass. Frågar ni mig är det här hans bästa sen Ghost tropic med Songs:Ohia. Hoppas nu bara att jag snart får boken och skivan som är beställda. Låtarna har jag redan på mp3 men jag vill gärna ha boken och bläddra i och 10" vinyl är ju det optimala formatet för musik.

Mer listor om året 2012 kommer att komma inom de närmaste dagarna, årets livekonserter, årets skivor, + lite annat smått och gott.


/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar