counter

söndag 30 december 2018

2018 års bästa skivor Plats 6-10


Plats 6: Anna von Hausswolff - Dead Magic  (Pomperipossa)
Anna är tillbaks med en ny mörk storslagen platta. Jag tycker dock inte att det når riktigt lika högt som förra skivan. Visst, dronepartierna är grymma och när det skall vara rock så är det rock, betydligt hårdare och maffigare än många metalband. Rent sångmässigt så tar Anna ut svängarna ännu mer och är ibland i närmast Diamanda Galas form, med halvbesatta skrik, jag tror det är någonstans där som det blir lite för mycket för mig, ni som följer mig vet ju att instrumental musik är det som ligger mig närmast, så när sången tar för stor plats så drar jag öronen åt mig. Men det är definitivt ytterligare en bra skiva från en av sveriges mest intressanta artister.

 Plats 7. Nils Frahm - All Melody     (Erased tapes)
På den här skivan rör sig Nils ganska fritt mellan pianomusik och dansant eletronica, och det fungerar alldeles utmärkt, det känns inte splittrat utan bara intressant. Själv har  jag lyssnat så mycket på hans pianogrejer så det känns ganska befriande med lite electronica också. Har lyssnat allra mest på "Sunson"

 Plats 8. Pelagos - Revolve     (Svart records)
Finsk proggressiv rock, men mer meditativt än meckigt. Det är ofta samma riff som upprepas nder lång tid och sången är ganska mörk inte särskilt varierad, snarare hypnotisk, men det är det man vill åt. Bäst är "River (Proxima Centauri)" och "Embryo"

Plats 9. Superfjord  All will be golden    (Svart records)
Superfjord spelar egentligen alldeles för proggig musik för min smak, men dom har tillräckliga mängder hippietrams för att jag ändå skall fångas och tycka om det. Även de ganska urflippade synharna gör att det hamnar på rätt sida. Bästa låten är "Master Architect" men lyssna även på "Rainbow" och "Parvati Valley" (för hippetrams)

 
Plats 10. Det Jordiska - s/t    (Lazy octopus)
Statisk och desperat post-punk, lite i stil med the Fall, trummaskinen och orgel bygger den statiska grunden och sen får den energiska gitarren och sången göra utflykterna. Deppiga, men samtidigt fyndiga texter, vardagsrealism, Norrland. Lyssna t.ex. på "I Bodens kommun" och "Socialt geni"  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar