counter

söndag 5 december 2010

Julen, julmusiken och jag.

Jag har ganska svårt för julmusiken, mest av allt när det spelas i butiker och allra värst när typ pojkband och popstjärnor har gjort sina julskivor för att tjäna in en extra slant, sånt kan jag bli fysiskt illamående av att tvingas lyssna på. I USA verkar ju den här trenden med att göra julskivor vara än större än här (som det mesta) I alla fall så förekommer det ändå att jag lyssnar på julmusik. I dag hade vi lite julpyssel och fika med några vänner, vid sådana tillfällen bör ju julmusik spelas så jag passade på att ta fram Sufjan Stevens "Songs for Christmas" där han blandar traditionella julsånger (men inte alltid i traditionella versioner) med lite egna julsånger. Det här klarar jag av, hela tiden och tycker dessutom ofta att det är bra. Kommer ihåg när jag precis hade upptäckt Sufjan, för ganska många år sedan, så fick jag en cd-r med Michigan (som vid tillfället inte var släppt än och som bonus på den cd-r skivan var ett gäng av jullåtarna med,) det här var mitt i sommaren och jag la skivan i spelaren och mig själv i soffan, lyssnade och njöt och somnade till slut, Michiganskivan tog slut och halvgalna jullåtar tog vid, helt plötsligt ringde det på dörren. Yrvaken och vimsig flög jag upp, utan att skruva ner volymen ens, så där stod jag i juli med Hark the herald angel.... på full volym. Undrar vad postkillen som ringde på tänkte om mig?



Annars har jag och sambon en julskiva (egentligen är det en tradition som hon har med sig från ett kollektiv hon bodde i för länge sen) som inte har något alls med julen att göra, möjligen färgen på omslaget då. Nämligen the Clash - Cut the crap och särskilt låten "this is England"
Mycket mer jul än så blir det inte, eller?

/Krister

Soundtrack - Nicolai Dunger - Soul Rush

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar