counter

fredag 31 december 2010

Kvartalsrapport nr 4 och årsrapport

Det här är den enklaste av listorna. Min last.fm statistik. Det är inte så mycket att säga om. Det man bör förklara är ju att eftersom vinylskivorna inte är med i last.fm statistiken (och inte heller cd-skivor som jag har lyssnat på t.ex. i bilen) så är ju inte den hela sanningen. Av de skivorna som jag kommer att presentera på min årsbästalista imrogon så är mer än hälften på vinyl, så den här statistiken är sann, men inte hela sanningen. (som så mycket annan statistik som publiceras och som påverkar våra liv i betydligt större utsträckning än vad mina musiklyssningsvanor gör)

Först, listorna för det fjärde kvartalet.

1. Einstürzende Neubauten 197 spelade låtar
2. Beck 179 spelade låtar
3. Junip 119 spelade låtar
4. R.E.M. 112 spelade låtar
5. Songs:Ohia 96 spelade låtar
6. Flesh Quartet 94 spelade låtar
6. The Tallest man on Earth 94 spelade låtar
8. Kyuss 89 spelade låtar
8. As I Lay Dying 89 spelade låtar
10. Pixies 78 spelade låtar

Skall man kommentera något runt den här listan, så kan jag ju säga att Neubauten var ganska väntat eftersom jag lyssnade rätt mycket på dom innan jag åkte ner och såg dom i Stockholm i november. Tallest man on earth var nån sorts nyupptäckt kärlek (som fortfarande håller i sig)
Beck, R.E.M., flesh quartet, pixies och kyuss beror nog till stor del på lyckade loppisrundor i höst, med rätt mycket billiga 90-tals cd´s. Songs:ohia är ett band som alltid ligger mig varmt om hjärtat (eller överhuvudtaget allt som Jason Molina gör)

För hela året ser listan ut så här

1. Einstürzende Neubauten 301 spelade låtar
2. Beck 230 spelade låtar
3. The Beatles 199 spelade låtar
4. R.E.M. 176 spelade låtar
5. As I Lay Dying 158 spelade låtar
6. Magnolia Electric Co 153 spelade låtar
7. Godflesh 145 spelade låtar
8. Johnny Cash 139 spelade låtar
9. Final 127 spelade låtar
10.Songs:Ohia 124 spelade låtar

Kommentarerna från kvartalsrapporten stämmer väl rätt bra. Beatles höll sig kvar i toppen ett år till, Godflesh och Final fick stå för industridelen, och Jason Molina skulle ha hamnat på plats 2 om han inte hade bytt namn från Songs:Ohia till Magnolia Electric Co.

Nu säger jag gott nytt år och fortsätter en timme till eller två med att slita med årsbästalistan. Den kommer imorgon. (men det blir fler än 10 skivor den här gången)

Ses nästa år

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar