counter

tisdag 21 juni 2011

Ett kort besök på Täfteåfestivalen

Krev i rök och motljus.

Det blev en kort visit på årets täfteåfestival. Jag hann höra två låtar med First Love, Last Rites, det lät bra!, varje gång jag hör dom så önskar jag att jag också hade ett shoegazeband. Det är inte nyskapande, men det låter precis som det ska!

Den största enskilda orsaken att jag åkte hit är Krev. Det kan låta skumt, men nostalgi är trots allt en stark kraft. Krev var i början/mitten av 90-talet ett av de mest urflippade poppunkbanden i den här delen av landet. Det är ofta bra låtar, som lika ofta bygger på halvtokiga orgelslingor som punkiga gitarriff. Texterna är meningslösa och pubertala, men ändå fyndiga och utan att bli för mycket Onkel Kånkel. När bandet går upp på scenen så har en ganska stor skara (mest med folk mellan 27 och 40) samlats. Dom öppnar med "Orren" och genast så är det allsång!, när Jacobs orgel krånglar så fyller publiken hjälpsamt på genom att unisont sjunga orgelslingan. Just det tekniska krånglet gör faktiskt att det känns än mer äkta, det känns som en riktig fritidsgårdsspelning med sprakande sladdar och basförstärkare som inte låter osv, trots att flera av medlemmarna numera spelar och har spelat med professionella akter (Abhinanda, Isolation Years, Säkert!) Det har gått 13 år sedan dom släppte sin sista 7" vinyl och förmodligen ungefär så länge sedan dom spelade ( har kanske haft någon eller några inofficiella spelningar), men de låtar dom kör sitter ganska tight ändå. Myntbanken och klick klock får mycket jubel. Bandet svävar även ut i lite flummig psykrock i en av de "nya" låtarna (antar att de skrevs nån gång innan de la ner) Vi får även höra "pengarna åt gamarna" från demon KIL (som jag skrev om här)

Det blev även några extranummer och jag lovar, alla som var där stod med ett stort leende på läpparna när det var slut.


Crystal Caravan med RG i spetsen

Jag hade tänkt åka hem direkt, men på väg upp till bilen passerade jag stora scenen där just Crystal Caravan skulle börja. Tänkte att jag kan ju se lite grann, men jag blev helt golvad och stod kvar hela spelningen. Jag har sett dom förr och tyckt att det var helt ok, men nu var det inte bara ok, det var riktigt bra. Fruktansvärt tight och välspelat samtidigt som dom röjer som galningar och RG är inte bara rolig att se och höra på scenen, han sjunger riktigt bra och han fixar även skriken. Allra bäst är dom när de växlar från snabba krångliga riff och går ner i Black Sabbath aktiga riff med enorm tyngd. Överhuvudtaget så andas det mycket 70-tal, mixa the doors med black sabbath och deep purple så är du inte så långt ifrån. Imponerad lämnade jag stället.

Jag fick känslan att det var ganska lite folk på årets festival, jag vet inte om det var mer på fredagen. Men i alla fall så är det en kul och gemytlig festival och i och med att det är gratis så behöver man inte ens fundera, även om det bara är ett eller två band man vill se så är det ju värt att åka dit.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar