counter

fredag 3 september 2010

Vilket Sverige?

De senaste dagarna har valsedlar från de flesta partierna kommit i brevlådan. (trots nej tack till reklam, men det kanske räknas som "samhällsinformation") Alla alliansvalsedlar har gått direkt i pappersinsamlingen, några andra ligger i posthögen, men brevet från Sveriedemokraterna kunde jag inte ens stoppa i återvinningen, kände att man måste protestera på något sätt. Så jag skickar tillbaks det till avsändaren, jag vill inte ha deras propaganda, inte deras politik som lovar allt möjligt och skyller allt annat på folk från andra länder.

Det är viktigt att vi alla röstar så att dom inte kommer in och får verklig makt, tyvärr tror jag att risken är stor. Det finns alltför många som är helt oinsatta och som inte fattar vad deras röster kan få för konsekvenser. Som jag skrev tidigare, det borde vara nån sorts grundutbildning innan man fick rösta, så att folk kunde börja fatta att man inte bara kan rösta på ett parti för en enda fråga, eller för att partiledaren är snygg, för att dom har fin logga eller har den bästa vallåten.

För mig så är det som är viktigt när jag röstar, inte bara min egen privatekonomi, jag tror egentligen inte att jag har förlorat särskilt mycket på alliansens politik, jag är svensk, man, frisk och har ett jobb. Men jag vill inte ha ett samhälle där det skall vara ett måste att vara svensk, vit, frisk man med jobb för att klara sig överhuvudtaget. Det borde vara viktigare att alla människor kan leva ett drägligt liv än att de som redan har det bra skall kunna unna sig massa lyx. Men det här verkar inte borgare kunna fatta, är man arbetslös ensamstående förälder i hyresrätt så hjälper det inte ett skit att det finns RUT och ROT, det bara ökar klyftorna och dessutom framställs det hela tiden som att de som förlorar på den förda politiken får skylla sig själva, antingen är de lata eller fuskare.


Jag är så trött på det.



Nej, dags att rösta bort borgarna och sverigdemokraterna!!!


(lyssnar just nu på Job for a cowboy, kvalitativ death metal)

1 kommentar:

  1. Bra skrivet, håller med. Frågan är bara hur man kan få folk att lyfta blicken och se de större sammanhangen?

    SvaraRadera