counter

lördag 11 februari 2012

Tillbaka till framtiden

Mitt förra inlägg handlade om fler bra skivor som kom under 2011, men nu blickar jag framåt igen. Till de skivor som har hunnit släppas och som kommer att släppas under 2012.

Det finns några jag redan har hunnit lyssna på, t.ex.


Thåström - Beväpna dig med vingar

Här tycker jag att han har gjort helt rätt igen. Inget som skiljer sig väldigt mycket från de två senaste skivorna, men det är ändå något mörkare och svårare. Inte lika tydliga hitlåtar, men jag tror att den kommer att växa mer och mer. Ibland påminner det lite om hur han lät med "Sällskapet" Om jag får tid kommer en mer utförlig recension efter några lyssningar till. Väntar fortfarande spänt på vinylen, har förhandsbokat men den har inte dykt upp än.



Bob Hund - Låter som miljarder

Den här vinylen dök däremot upp, till och med en dag innan releasedatum, sånt uppskattas. Däremot så är jag lite besviken, först och främst på omslaget, fult! Ser ut som en gratis reklamfinansierad telefonkatalog, sen är det lite kul att de webadresser som står i de olika företagslogotyperna leder till olika hemsidor som Bob hund vill tipsa om, en del till deras egen, men även till andra bands myspacesidor osv.
Själva musiken då? Första lyssningen var närmast en chock, men några lyssningar till har gjort att jag har börjat förstå lite vad dom gör. Jag vet att dom inte vill göra samma skiva igen, och nu har dom utforskat så många olika grejer, men jag har svårt att ta discomusik på allvar. Men det kan nog krävas fler lyssningar innan jag ger den slutgiltiga domen. Vet i alla fall att låten Såå nära, är en fantastisk poplåt.




Tennis Bafra -Abulia Jubilee
Det här låter så mycket Sonic Youth att det bara inte kan misslyckas. Allt, från de skeva gitarrerna, till sången och till låtuppbyggnaden. Men jag älskar det, än har inga favoritlåtar utkristalliserats, men jag skall gräva djupare, har faktiskt inte kollat upp om vinyl finns än, har bara lyssnat på spotify.



First Aid Kit - The Lion´s roar
Störtskön skiva, jag lyssnade aldrig på deras förra skiva, men nu har man ju knappt kunnat undgå att läsa, se och höra om dom, och trots hypen så gillar jag det. Jag kanske håller på att bli mainstream?



Damien Jurado - Maraqopa
Vinyl är beställd, men mp3 har snurrat ett par varv. Damien har delvis tagit en ny riktning, första låten är lite mer bluesinriktad, men hans lågmälda singer/songwriter-berättelser finns dock kvar.

Wovenhand - Black of the ink (ok, släppt under slutet av 2011)
ep med 6 låtar (en från varje album men i ny version) Släpps som en bok med samtliga texter från alla skivor, handskrivna av David Eugene Edwards (alltså inte handskrivna i varje ex, men handskrivet original)
Skall tydligen även komma en wovenhand live under vårkanten. Lär bli spännande.

Annat som är på gång och som jag ser fram emot att lyssna på är nya skivor från Meshuggah, Motorpsycho, Earth, Cult Of Luna, Riddarna och tydligen skall Khoma också komma med nåt nytt, vet inte om det är en ep eller mer. Det lär naturligtvis dyka upp massa mer också. Sen hoppas man ju alltid på nya intressanta okända band, så tipsa gärna när ni hör nåt nytt. Har precis upptäckt Field Rotation.

Vidare mot nyamusikaliska äventyr
/Krister

soundtrack till det här inlägget: Neptune Towers - Transmissions from Empire Algol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar