counter

söndag 20 maj 2012

Yes! I dream of noise!

Foam, med lustiga hattar.

Inte särskilt ofta jag skriver om riktig noise på min blogg, men igår var det ju dags för Noisebath, hela sex akter på samma kväll. Kan lätt bli lite mastigt, men eftersom alla ändå spelade ganska kort så tyckte jag att det funkade. Först ut var Foam, som inte direkt spelar noise, men det utlovades ju även experimentell musik, och där kan dom nog passa in. Psykedelisk rock med blås skulle jag kalla det. Personligen gillade jag bäst den första långa låten med ganska monoton basgång.

Noisebath-arrangören Daniel Lund spelade tillsammans med Sofia Kurkinen, mörk musik, mörk backdrop och mörk musik. Mer ambient än noise, men rätt trevligt. Sedan var det dags för den första noise-akten, O.M.S-N.M.A. från Belgien, tyvärr så tyckte jag att det var lite tråkigt, visst gjorde han en del häftiga ljud, men det känns som att det fanns ingen tanke och ingen struktur, jag är väl antagligen inte tillräckligt "true" när det gäller noise.


Hjorten

Nästa person på scenen var Johan Hjort, eller Hjorten som han kallar sig. Här blev det mer intressant, dels en backdropfilm (med ljudvågor) men sedan använde han en hel del små roliga elektronikprylar för att skapa ljud med.



Audio Warfare

Audio Warfare är rutinerad och det märks, här är det ganska hård rytmisk industri/noise som gäller, tänker på band som t.ex. Brighter Death Now och In Slaughter Natives, han har ingen backdrop men han rör sig på scenen och man ser att han jobbar på med att skapa en del ljud, det är alltid kul när man ser vad dom gör och när inte allt är förinspelat.


Manifest

Sist ut är Manifest, enligt mig är han även bäst ikväll. Riktigt hård industri, ibland med ambienta inslag, lite som Lustmord, men i ett parti är det värsta dronekänslan också. Han har också backdropfilm, nästan lite för "industriklyschigt" men ändå väldigt passande till musiken. Det är en ohelig blandning av gamla skräckfilmer, tortyrredskap, fallande bomber och svampmoln, mörkt och apokalyptiskt, precis som musiken. Han använder också en hel del andra ljudkällor än datorn.

Publiktillströmningen är oväntat stor och det är riktigt trångt i lokalen ibland, vilket måste betecknas som en succé när det handlar om en så här pass smal genre. Daniel var grymt peppad och förhoppningsvis kan det väl leda till att det inte behöver ta 6-7 år till nästa gång det kan bli en noise/industri/ambient konsert i Umeå.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar