counter

söndag 23 maj 2010

En lördag i två delar

Del ett är lite betraktelser från en familjeutflykt till Lycksele.
Sambons fackförbund (Kommunal) fyllde 100år, medlemmar med familjer fick åka billigt på en heldagsutflykt till djurparken. Massor av folk och fint väder. Stort antal tält där barnen fick svarta och röda ballonger, gratis godis, saft, popcorn, åkbiljett på lyckoland osv. För vuxna fanns det massa fyndiga kort om hur det är att arbeta inom kommunals områden nuförtiden, informationsfoldrar, osthyvel (med texten nu är det dags att stoppa nerhyvlingen av välfärdssamhället) knappar med "jag vill ha regeringsbyte" osv. Ganska kul och trevligt, regnet håller sig faktiskt borta tills vi håller på att lägga in väskorna i bussen. Det enda som fattades var lite kampsång, tänk att ha Billy Bragg på scenen och lite allsång till den här låten. Efter att ha sett nyheterna i veckan, efter Mc Donalds dokumentären, där man intervjuade massa ungdomar och de flesta var inte med i facket och många visste inte vad facket stod för, så känner man bara att nu är det dags att unga får veta vad facken har gjort och gör. Centerns ungdomsförbund har nån ny äckligt låg kampanj (fuck facket 4-ever) det säger en del om deras intelligens. Nej, skönt att se och höra så många som är trötta på regeringens "gynna rika" politik. Nu får det vara nog!






Del 2 av det här inlägget utspelar sig på kvällen, när jag har kommit hem. I Umeå är det kulturnatta (och det har även varit arrangemang hela dagen) Jag gör ett kort besök som börjar med Two White Horses konsert i Umeå stads kyrka. Two White Horses består av syskonen Jacob och Lovisa Nyström. Jag har under väldigt lång tid följt Jacobs olika musikaliska projekt med stortintresse. (dvs ända från D´mark tree, oddments, crev osv och via Isolation Years) Hittills har jag dock inte fastnat riktigt för hästarna, men igår gjorde dom en väldigt bra spelning. Särskilt från början och när de spelade två låtar som "inte platsade" på skivan. Magisk folkinspirerad singer/songwriterpop som andades sent 60-tal. Körde även en deportees låt och en Isolation Yearslåt i fina annorlunda tolkningar.

Tyvärr så lyckades jag inte ta några bra artistbilder från kulturnatta, men tog massor av bilder i kategorin "norrländsk sommarnatt, vackert ljus"

I övrigt såg inte jag nåt intressant på kulturnatta. Wolfman Jack spelade gubbrock med Claes Yngström, massa coverband och KF kretsen har som vanligt lyckats boka nåt halvmysko synth/metal crossover band till stora scenen. Det jag såg igår var nåt riktigt töntigt med en sångare som sjöng falskt (men även när han prickade tonerna så var det dåligt) På väg tillbaks till bilen passerade jag döbelns park och hoppades få se nåt schyst deathmetalband, men där var det precis omriggningspaus så det blev inget. Tog lite fler "natthimmelsbilder" och sen åkte jag hem, med God is an astronaut på rätt hög volym. Kulturnatta är folkligt och trevligt, men de riktigt intressanta programpunktenra är få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar