counter

lördag 1 januari 2011

Årets bästa skivor 2010 plats 11-15

11. A Silver Mt Zion ... - Kollaps Tradixionales

Silver Mt Zion var nästan uträknade för min del, men när det kom en dubbel 10" vinyl med "artbook" + poster mm till så kunde jag ju inte låta bli och det var tur, för bandet har ryckt upp sig från förra skivan och levererar energisk folk/post-rock i riktigt hög kanadensisk klass


12. Tape & Bill Wells - Fugues

Tape gör alltid bra saker och det här är inget undantag. Tyvärr en alltför kort skiva, men väldigt njutbart. Någonstans i gränslandet mellan instrumental akustisk folk och jazz (men mer folk)


13. Ikons - s/t

Väldigt intetsägande omslag, men musiken har desto mer att säga. Otroligt skön rock som landar någonstans mellan silverbullit och joy division (med en gnutta gamla jesus and mary chain) Jag är ju storkonsument av framförallt amerikansk undergroundmusik och missar därför ibland vad som sker på hemmafronten, så det är extra kul med svenska band som tar sig in på min lista.

14. Year Of No Light - Ausserwelt

Att det här bandet ibland har kallats för ett franskt Cult Of Luna är nog inte så konstigt. De spelar i samma genre och gör det väldigt bra, så det är egentligen inte så mycket att säga om det.



15. Eluvium - Similes

Efter att ha hämtat mig lite från den första chocken så har den här skivan bara blivit bättre och bättre. Chocken var naturligtvis att det är sång på flera låtar, så vitt jag vet har det aldrig varit det på någon eluviumskiva tidigare. Så vad kallar man det? Vacker instrumental musik med sång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar