counter

torsdag 27 januari 2011

December i Januari?

Jag tror att jag har hittat årets första riktigt bra skiva. The Decemberists - The King is dead. Lyssnade ganska mycket på dom för några år sen, men har tappat dem efter vägen. Ser på spotify att det verkar finnas två skivor till som jag har missat helt, men den här som är släppt nu i januari tilltalar mig verkligen. Med influenser av alt.country och rätt mycket folkvibbar så har dom gjort ett riktgit starkt album. Ibland låter det ganska mycket Fairport Convention fast för 2000-talet,(lyssna på Rox in the box) jag hinner även tänka på R.E.M. (Calamity song), men mest av allt tänker jag på att jag tycker att det är bra hela tiden. De småsorgliga och vackra låtarna ligger rätt hela tiden. Inga onaturliga krussiduller och teatraliska utflykter, utan bara vacker musik som talar direkt till hjärtat!

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar